+
Přidat firmu
Vyhledávání
Menu

Střípky z historie – Výfuk páry

02.09.2020 Autor: Ing. Vladimír Pavlíček Časopis: 4–5/2020

I „století páry”, řádově před dvěma staletími, mělo své problémy. U objektů, ze kterých byla odváděna od parních zařízení pára, která kondenzovala a vytvářela horkou mlhu, případně vřelou vodu, bylo jejich okolí nepříjemně zatěžováno. I pro tento problém našli naši předkové řešení, jak dokládá článek v časopise Věda a práce z roku 1901, který dnes předkládáme našim čtenářům.

Jdeme-li kolem továrny, býváme nezřídka pokropeni vřelou vodou neb ovanuti horkou mlhou, která z výfukové roury na nás vytryskuje. Ovšem nebývají takovéto roury umísťovány na veřejných cestách, nýbrž někde za humny, tak že nás jen výjimečně podobné nepříjemné překvapení potkati může.

Image 1

Avšak zajímavo i poučno jest prohlédnouti sobě nejbližší okolí výfukového otvoru. Již jsme podotkli, že z něho vytryskuje v bílou mlhu zhuštěná pára a že od roury té kape stále vřelá voda. Nalézá-li se na blízku nějaká zeď, jest přirozeno, že i za tuhé zimy jest úplně zvlhlá, což ovšem nemůže býti na prospěch její trvanlivosti. Zejména omítka na ní nedrží a vyžaduje stálých oprav. A podíváme-li se pod okap takové roury, neshledáváme tu naprosto žádné vegetace; a toho příčinou jest nejenom vřelá voda, z roury kapající, nýbrž i jiné ještě přísady, které se zároveň s parou do výfukové roury strhují. Odchází tudy valná část mazadla strojového a jiných výparů, které se pak na chladném vzduchu v kapaliny srážejí.

Nalézá-li se továrna s parním strojem uprostřed obytných domů ve městě, stává se výfuková roura velikou obtíží, anobrž i vážným nebezpečím pro stavby okolní, a zavdala již nejednou příčinu ku stížnostem, žalobám a soudům.

Z té příčiny stalo se již mnoho pokusů na sestrojení výfukové roury, která by přebytečnou vodu s ostatními výpary srážela a v sobě podržovala, odvádějíc do vzduchu jenom páru vyčištěnou. Jedno z nejvýhodnějších zařízení toho druhu předvádíme dnes svým čtenářům na připojeném obrázku. Je to vynález americký, jejž nám však podle nákresu každý dovedný klempíř sestrojiti dovede.

Výfuková roura opatřena jest na svém konci rozšířeným násadcem, jehož vnitřek nám vyobrazení velmi názorně předvádí. Celým tímto zařízením má se dosíci toho, aby páry dříve, než opustí nahoře otvor výfuku, byly co nejúplněji na kapaliny sraženy a tudíž nevystupovaly vzhůru do vzduchu, nýbrž mohly býti odváděny zvláštní rourou do země.

Za tím účelem umístěna jest v násadci nad ústím výfukové roury nálevka, kolem níž vystupující pára se rozděluje a nucena jest podél stěn vzhůru stoupati. Již tím ochlazuje se pára dosti vydatně.

Dostoupivší pak nahoru, naráží na plechovou stěnu, tak že se podél ní musí zase dolů vraceti, a kolem rozšířeného pláště teprve uniká do svislé roury, která na vzduch ústí.

Těmito různosměrými cestami zkapalňují se všechny přebytečné páry a stékají po vnitřních stěnách násadce dolů do jmenované již nálevky, jež je šikmou rourou do zvláštního svodiče odvádí. Takovým způsobem vyčišťuje se unikající pára, tak že již téměř úplně vysušena a neviditelna z hořejšlho otvoru vystupuje. Na přechodu do vzduchu zvláště studeného sráží se ovšem ještě malá část páry, a tato sráž shromažďuje se ještě na talířovité hořejší ploše násadce, s níž tak se zase do násadce a svodiče vrací.

Tím odstraněny jsou největší stesky sousedů všech továren, tím zamezeno jest i veškeré poškozování sousedních budov, zahrad a pozemků vůbec, aniž by tím snad výkon parního stroje nejmenší újmy utrpěl. Neboť násadec výfukový nezpůsobuje nikterak protiklad; – ale právě naopak umožňuje zužitkovati ještě sražené vody i mastnoty, jež by jinak do vzduchu unikaly.


Little Sherds of History – Steam Exhaust

Even “A century of steam,” almost two centuries ago, had its problems. In the case of buildings from which steam was exhausted from the steam equipment, which condensed and formed hot mist or hot water, their surroundings were unpleasantly burdened. Our ancestors also found a solution to this problem, as evidenced by an article in the magazine Science and Work from 1901, which we present to our readers today.

Keywords: steam, steam equipment, condensation, exhaust, history