+
Přidat firmu
Vyhledávání
Menu

Vývoj trhu, pořizovací cena versus provozní náklady, význam projektu

29.03.2012 Autor: Redakce Topenářství instalace Časopis: 2/2012

Původní záměr redakce Topenářství instalace udělat rozhovor se zástupcem společnosti Belimo rok po jejím přestěhování získal malý skluz. Přesun rozhovoru z listopadu 2011 na konec února 2012 umožnil vést rozhovor beze stresu ze závěru roku a s nadějí, že rok 2012 přinese i pozitivní momenty.
Na otázky redakce Topenářství instalace odpovídal Ing. Filip Hajšo.

Image 1

Topenářství instalace:

Jak hodnotíte současnou situaci na trhu prací v oboru TZB?

Filip Hajšo:

Tím, že část tohoto trhu, tedy měření a regulace (dále jen MaR), do které podle našich výrobků spadáme, je na konci stavebního procesu, tak dokončujeme projekty, které se rozestavěly loni a předloni. Tedy podle rozsahu projektu se dostávají do závěrečné fáze, kdy se MaR realizuje, a zařízení oživují. Dodáváme tedy naše produkty na něco, co bylo započato dříve, ale vidíme, především ve spolupráci s projektanty, že hodně nových projektů zatím leží v šuplících a projekty nejdou do realizace. Čeká se na rozhodnutí investora, který je zpravidla závislý na rozhodnutí financující banky. Bohužel banky v současnosti nejeví velkou ochotu půjčovat a tak se mnoho projektů odkládá. I tok evropských peněz se zpomalil. Vzhledem k všeobecnému šetření, významně poklesl veřejný sektor, například se zastavily investice do veřejných staveb typu školek, škol atp.

Topenářství instalace:

To je situace skutečně tak špatná?

Filip Hajšo:

Situace samozřejmě tak zlá není, jen je zmíněný trend úspor znát. Na druhou stranu jsou projekty a teď budu hovořit především o tom, co se týká nás, které nejsou poklesem zasaženy. Slibně se nám rozvíjí velké projekty datových center, kde se uplatňujeme v oblasti dodávek armatur a pohonů pro aplikace chlazení. Ve spolupráci s dodavatelem systému MaR jsme navrhli inovativní řešení, a na jeho základě jsme již realizovali tři datová centra. Datové komunikace prožívají velký rozvoj, nezávisí na veřejných penězích, a proto na základě našich předchozích úspěchů v této oblasti očekáváme pozitivní vývoj. Nejedná se jen o veřejnosti asi nejznámější případy pro mobilní operátory, ale datová centra pro průmysl. Například pro automobilové závody v Mladé Boleslavi nebo pro CE Colo, který jsme dokončili loni.

Topenářství instalace:

Jaké požadavky kladou datová centra na zařízení TZB?

Filip Hajšo:

Zvláštností datových center je například požadavek na 100% zálohu celého systému MaR. To znamená, že případný výpadek technologií nesmí být delší než desítky sekund až několik minut. Tento striktní požadavek nám vlastně pomohl uspět ve výběrových řízeních. Naše výrobky umožňují komunikaci po protokolu MPBus (Multipoint bus protokol), který umožňuje obousměrný datový tok mezi řídicím centrem a výkonnými prvky a to po velmi jednoduché síti vodičů. To se ukázalo jako významný plusový bod pro nás. Jsme rádi, že systém již přes rok běží bez nějakých reklamačních požadavků. Všechny nejasnosti jsme prakticky, ve spolupráci s dodavatelskou firmou, vychytali na stole před vlastní instalací na stavbě. Není problém naše výrobky s komunikací MPBus začlenit, díky různým převodníkům, do řídicích systémů jiných výrobců používajících jiné protokoly. Ztrácí se tím bohužel řada ojedinělých výhod, které MPBus nabízí. Paradoxně jde v případě servopohonů s MPBus komunikací i o naši nevýhodu. Při běžné praxi výběrových řízení, kdy se porovnávají jednotlivé položky, není pro naše řešení srovnávací základna. Jsme jediní, kdo takové řešení nabízí. Ale na základě předchozích akcí, kdy si nás vybrali soukromí investoři, jsme optimisté.

Topenářství instalace:

A to vám do řešení nezasahuje investor speciálními požadavky na použití konkrétních druhů výrobků?

Filip Hajšo:

Například pro CE Colo dodavatel MaR navrhl investorovi řešení pro chlazení obsahující naše výrobky včetně komunikace MPBus jako komplet a jako řešení odzkoušené na dalších aplikacích. Konkrétně šlo především o mezipřírubové klapky se servopohony. Zvláštností jsou například požadavky na okamžitý přenos hlášení do řídicího centra, pokud by třeba obsluha na místě změnila chod klapky. MPBus umožňuje komunikaci, která odpovídá našemu sloganu „Čím více informací, tím lepší může být regulace.“ Vlastní realizaci provedla česká firma Exakt, která odpovídala jak za projekt, tak i za software. Chlazení dodala firma Complete, regulátory společnost GFR, která má protokol MPBus integrován do svého zařízení.

Podobně je řešeno datové centrum koncernu Volkswagen v Mladé Boleslavi.

Jiné řešení si vybrala Česká pošta. Použity budou naše armatury a pohony s komunikací MPBus, ale komunikace bude do nadřazeného systému začleněna přes MODBus převodníky. Tím se potvrzuje schopnost našich výrobků výhodně se uplatnit i v systémech MaR s jiným nadřazeným řídicím systémem, který nemá protokol MPBus integrován. MPBus protokol je volný, jde o otevřenou platformu použitelnou pro nejrůznější komunikační protokoly. Podle požadavku lze náš protokol vložit přímo do regulátoru nebo použít nejrůznější převodníky, například i BACnet.

Topenářství instalace:

Z vašeho pohledu tedy situace ve stavebnictví není tak špatná.

Filip Hajšo:

Datová centra se vyvíjejí dobře. Prakticky se zastavily veřejné zakázky, tam peníze na investice nejsou. V komerčním sektoru se ještě drží výrobní a skladové haly, obchodní centra jsou na ústupu. I když jedno obchodní centrum teď připravujeme. Spolupracující dodavatelská firma vyhrála tendr na obchodní centrum v Opavě. A to právě s koncepcí MPBus, která dokáže optimalizovat náklady při návrhu a samotné realizaci. Kancelářské prostory nyní stagnují.

Topenářství instalace:

Jak se vyvíjí jiné sektory než chlazení?

Filip Hajšo:

V sektoru vzduchotechniky jsme například rozšířili spolupráci s firmou Lindab, která přesunula část výroby z Dánska do Čech, a která bude používat na své aplikace naše servopohony. V oblasti pro aplikace topení jsme velmi rozšířili nabídku, a to se projevuje v širší spolupráci jak s projektanty, tak například s výrobci tepelných čerpadel. Při požadavku na vysokou kvalitu se prosazujeme i v silném konkurenčním prostředí pro regulační armatury, kdy důležitým parametrem je dokonalá těsnost uzavřené armatury, vhodná průtoková charakteristika a v neposlední řadě i pětiletá záruka. Každá nežádoucí proniklá kapka teplé vody znamená ztrátu tepla. A když nejde o komplety Belimo, tak jde často o servopohony, jimiž se motorizují armatury jiných výrobců.

Topenářství instalace:

Není to škoda, kombinovat výrobky od jiných výrobců?

Filip Hajšo:

Ctíme přání zákazníka, ale fakt je ten, že výsledek nemusí být vždy optimální. S našimi armaturami většinou můžeme použít menší servopohon, neboť potřebují menší ovládací síly. Dražší armatura s levnějším servopohonem tak může být cenově konkurenceschopná levnější armatuře s dražším servopohonem. Je nutné posuzovat komplet, což se však v řadě případů neděje. Do srovnání jdou ceny armatur a ceny servopohonů bývají skryty v rozpočtových kapitolách MaR. Pokud jsou v projektu zamýšleny komplety Belimo, tak při instalaci jsou někdy armatury Belimo nahrazeny levnějšími. Výsledek bývá tristní, protože servopohony instalované podle projektu neodpovídají potřebám zaměněných armatur, vznikají reklamace, prodlužuje se čas na dokončení a výsledkem jsou zbytečné dodatečné náklady.

Topenářství instalace:

Tzv. „zdravému rozumu“ tento postup přijde jako nepochopitelný. Copak vůči němu není obrana?

Filip Hajšo:

Projekty jdou do výběrových řízení jako slepé, nesmí se v nich uvádět jména výrobců. Například u armatur se uvádí dimenze a Kv hodnota. Na ovládací síly se většinou zapomíná. Určitě by to byla dobrá cesta, ale po ní musí jít projektanti. My jim k tomu dáváme všechny potřebné technické podklady a poskytujeme technickou podporu. A je i v jejich zájmu, aby při specifikaci armatur a servopohonů důrazně upozorňovali na potřebu sladit ovládací síly armatury a servopohonu a tím vylučovali nevhodná řešení, za která v konečném důsledku mohou nést i odpovědnost. Nejsem si jist právní přípustností, ale předpokládám, že by mohli jako příklady uvést třeba tři různá řešení s uvedením výrobců. Je to práce navíc, ale nikoliv zbytečná. I k tomu by jim jistě mohly pomoci různé softwareové projekční pomůcky dodávané na českém trhu, které podrobnější definici technických požadavků v projektu z knihoven naplňovaných výrobci umožňují.

Topenářství instalace:

Zkusili jste podobný postup uplatnit?

Filip Hajšo:

Zkusili a stále hledáme přijatelná řešení. Například v projektu na vývojové centrum, které se má stavět z evropských peněz jsme narazili na problém, že jsme jediní dodavatelé určitého řešení. Přestože toto řešení vychází jako technicky vyspělé a levnější, tak nemohlo být v projektu přesněji definováno, protože jednoznačně odkazovalo na nás. Paradoxně nás tak současná legislativa pro ochranu soutěže trestá za to, že na trh přinášíme řešení nové, inovativní a z tohoto důvodu i bez srovnatelné konkurence. V případech, kdy můžeme jednat s investorem, se snažíme, aby byl definován standard, co požaduje od dané aplikace. Pak slepý projekt není překážkou a do soutěže mohou vstoupit všichni včetně nás.

Topenářství instalace:

Můžete vzhledem k mezinárodnímu působení Belimo porovnat českou praxi se zahraniční?

Filip Hajšo:

Když se například bavím s německými kolegy o rozsahu projektové dokumentace, tak česká mívá zhruba třetinový rozsah. Podílí se na tom i skutečnost, že v české praxi se šetří nesprávným směrem. Nemalý podíl na tom má samozřejmě i investor, který snižuje náklady. Dnes je častá změna účelu využití částí kancelářských komplexů, obchodních center atp. Pokud jsou regulátory plně obsazeny, je každá změna problémem. Investoři, kteří myslí i na budoucí potřeby, zejména provozní náklady, náklady za servis techniky, na náklady spojené s potřebou reagovat na změny v obsazení ploch a účely využití, jak se nám například stalo v případě jednoho obchodního centra, se chovají jinak. Zde developer budovu nejen postaví, ale chce ji po určitou dobu i provozovat. Naši nabídku tedy hodnotil nejen z pohledu investičních nákladů, ale i z toho, co jim přinese v následném provozu, jak ušetří za energie, servis, případné úpravy atd. Nejde o první investici tohoto developera do obchodního centra. Po předchozích dvou špatných zkušenostech, kde musí platit vysoké náklady za servis a jakoukoliv změnu, je nyní velmi opatrný. Na naší nabídce ho mimo jiné zaujala jednoduchost realizace v poměru k výkonu, který mu dané řešení nabízí. Použití MPBus vyžaduje mnohem jednodušší návrh a výrazně zredukovanou síť kabelů. Tento developer svými preferencemi ukazuje přístup, jaký by mohl být aplikován obecně.

Topenářství instalace:

Přejděme k jiným tématům. V listopadu loňského roku uběhl jeden rok od vašeho přestěhování do nového sídla. Jste zde spokojeni?

Filip Hajšo:

Na starém sídle to bylo špatné s dopravní obslužností. A to nejen pro zákazníky, ale i pro kamiony, které nám zaváží zboží. Zároveň nám chyběl prostor pro prezentaci našich výrobků a samozřejmě skladové prostory. Měli jsme trochu obavy, jak zákazníci naše přestěhování z vnitřní Prahy na okres Praha – západ přijmou, že to pro ně nebude tak komfortní. Skutečnost nás, ale příjemně překvapila, protože naše přestěhování vnímají příznivě. A to nejen z pohledu odebírání zboží ze skladu, poskytování technických konzultací, ale i možnosti pořádat školení, pro která jsme dříve neměli vhodný prostor.

Topenářství instalace:

Protože jste v rozhovoru naznačil inovativní sílu společnosti Belimo, od které novinky očekáváte největší ohlas?

Filip Hajšo:

Věřím, že to budou nové servopohony s havarijní funkcí uvedené na trh v letošním roce. Výhoda je, že v nich není, v případě výpadku elektrické energie, pro návrat pohonu do výchozí pozice použita pružina, ale návrat pohonu zajistí kondenzátorový modul, který je součástí servopohonu. Vypuštění mechanické pružiny zásadně zmenšilo rozměry servopohonu a důvěru zákazníků jistě podpoří desetiletá garance na dostatečnou kapacitu kondenzátorů. Poskytnutým krouticím momentem až 40 Nm nyní můžeme motorizovat armatury větších DN a větší VZT klapky. Výhodu nového řešení každý technik ihned rozpozná.

Netýká se to konkrétního výrobku, ale musím se zmínit o novém značení armatur. Vedle větší přehlednosti v rámci typových řad zahrnuje i informaci o konkrétním typu vhodného servopohonu. Označení dává jistotu výběru servopohonu i bez pročítání technické specifikace. Čím dřív si na označení technická veřejnost zvykne, tím více si ušetří práci a možné problémy. Počítáme samozřejmě s určitou setrvačností. I dnes se v projektech objevují označení výrobků, které již nejsou v nabídce. Objednávky samozřejmě neodmítáme, upozorníme na potřebu změny a doporučíme vhodný typ. Nejčastěji jde o specifikace z neaktualizovaných katalogů starých šest, ale třeba i deset let. Takto by však dnes již žádný projektant pracovat neměl, zvláště když od nás může získat nejnovější informace osobně, nebo je může najít na naší webové prezentaci.

Topenářství instalace:

Kde lze výrobky Belimo koupit?

Filip Hajšo:

Nejjednodušší nákup je v síti odborných velkoobchodů nebo úzce specializovaných prodejních firem. Náš systém cen rozlišuje velkoobchodní prodej od maloobchodu a prodeje koncovým zákazníkům. V současnosti se začíná stabilizovat i prodej přes e-shopy na internetu, který, pokud jde jen o prodej, nemůže zákazníkovi poskytnout takové garance, jako prodej u odborných partnerů.

Topenářství instalace:

Děkujeme za rozhovor a poskytnuté informace.