+
Přidat firmu
Vyhledávání
Menu

Číslo: 1/2015

Úvodník

Vážení čtenáři,

možnost mluvit k malé skupině, natožpak k masám o velkých tématech, je omamná. Málem jsem jí podlehl a napsal úvodník na téma útoků islamistů na vymoženosti naší společnosti. Již pouhá specifikace, co je a není vymoženost, je tématem na mnohodenní diskuzi. Já mám právo mít svůj názor a vy nemáte povinnost se s ním seznámit. To není špatné.

Lednová výstava Infotherma v Ostravě se opět vydařila. Její jedinečnost je zvláštní. V Ostravě to jde, lidé na výstavu chodí v počtu, který udivuje. Brno bylo možná až příliš zatíženo velkými ambicemi stavebního veletrhu. Praha má smůlu, že o ni soupeří více pořadatelským týmů. Zde si lidé nezvykli soustředit svou pozornost jen na jeden veletrh. Možná, že se ledy pohnuly po rozhodnutí pořádat Aqua-therm jednou za dva roky. Ovšem FOR THERM nebo Moderní vytápění, bez boje své pole nevyklidí.

V čem je zakopaný pes? Nabízí se myšlenka, že stále méně obyvatel aglomerací s vyšší příjmovou úrovní chce řešit problematiku vytápění domovů a přípravy teplé vody jako své hobby. S vyšší příjmovou úrovní je spojena vyšší všeobecná informovanost, menší potřeba chodit na veletrhy. A zvláště tehdy, pokud veletrh nenabídne skutečně široký průřez trhem. Věty typu „Podrobnosti najdete na našich internetových stránkách“ nebo „Děkuji, teď nemám čas, ale po veletrhu si vše najdu na internetu“ se staly součástí mnoha veletržních rozhovorů. Bohatší člověk neprožívá výměnu plynového kotle za nový tak dramaticky, aby kvůli tomu několik let chodil na veletrhy. Vybere si mezi značkami, které jsou pro něj symbolem kvality, a je spokojen. Chudší zákazník, ten váhá, vybírá. Často dva i tři roky za sebou chodí na veletrh, než se jej zástupcům určité firmy podaří přesvědčit. A to ještě jen tehdy, pokud se jejich argumentace shoduje s představou o argumentaci, kterou si zákazník pracně vytvářel během předchozích návštěv veletrhu.

Na výstavu do Ostravy jezdí i lidé, kteří aktuálně nic nepotřebují. Mají ke svému kotli, ke své otopné soustavě, skoro osobní vztah, a o něj se dělí s dodavateli. I tito lidé jsou krví veletrhu. Protože veletrh, to není jen technika, obchod, to jsou i mezilidské kontakty. Možná že právě tato stránka veletrhu Infotherma jej tak zvýrazňuje a posiluje. Menší výstavní stánky, méně barnumské reklamy, velká otevřenost ke koncovým zákazníkům. A velké pochopení pro potřeby lidí, pro které si i jedna koruna česká v jejich peněžence stále drží určitou hodnotu.

Josef Hodboď

Obsah